Saturday, August 29, 2020

සඳ රාජිනී ...

සඳ රාජිනී ඇයි ද හැංගී ඇයි ද හැංගී

මේ රැයේ පාලුවේ වේදනා මා දවාවී

සඳරාජිනී ඇයි ද හැංගී ඇයි ද හැංගී 

මේ රැයේ පාලුවේ... 

ඈ හා බැඳී ආවා එදා සමුගන්න මාගෙන් මිදීලා

මතකේ සදා සුවඳේ වෙලී සංසාරයේ ඉන්න මා හා

ජීවිතේ මා පැතූ ඒ සිනාවෝ...

ජීවිතේ කෝ පැතූ ඒ සිනාවෝ...

වේදනා යා කළේ... මායාව සේ...

වැළපෙන්න දෝ මේ ලෙසින්... 

රෑ තුන්යමේ හඬනා මගෙන්

වෙන් වෙන්න සිතුවේ කෙසේදෝ

සුළඟේ රැඳී කාටත් හොරා

මාගේ ළඟින් ඉන්නදෝ...

ජීවිතේ මා පැතූ ඒ සිනාවෝ

ජීවිතේ කෝ පැතූ ඒ සිනාවෝ

වේදනා යා කළේ මායාව සේ

පළිගන්නදෝ මේ ලෙසින්....

ගායනය - නිරෝෂා විරාජිනි 

පදරචනය - රොඩ්නි විදානපතිරණ 

සංගීතය - සරත් ද අල්විස් 

මං ඔයාට ආදරේ කළ තරමට ඔයා මට ආදරේ කළා ද. සයුරු තලාවක. සුදුමුදු වැල්ලේ. මම ඔබේ තුරුලට වී හිටියා. අපි දෙන්නා ගොඩාක්‌ දේ කතා කළා. තේරුමක්‌ ඇති දේට වඩා අපි කතා කළේ තේරුමකට නැති දේ ඒත් අපි එයින් සතුටක්‌ ලැබුවා. මං ඔයාට ආදරේ කළ හැටි. දන්නේ මේ ඉර හඳ ගස්‌ කොළං විතරමයි. වැඩියෙන්ම ඒ ගැන හඳ සාක්‍ෂි දේවි. අපි දෙන්නගේ ආදරේ ගැන... අපි දෙන්නා හඳ එළියේ කොයිතරම් වෙලා තුරුළුවෙලා ආදර බස්‌ තෙපලුවද.

අනේ ඒත් අද ඔයා මගෙන් වෙන්වෙලා. ඔයාගේ හදවතේ තවත් කෙනෙකුට ඉඩක්‌ දුන්නේ කොහොමද. සදා කාලයටම ඔයා මගේ මං ඔයාගේ කියලා නේද අපි කතා කළේ ඇයි මගෙන් වෙන්වෙන්න හිතුවේ. අද මම තනිවෙලා. එදා මාව තුරුළු කරගෙන හිටපු ඔයා අද. ඇය සමග. අපි ආදරේ කළ හැටි හොරැහින් බලා සිටි සඳු පවා අද නිහඬයි. මේ පාලු රාත්‍රියේ මම තනිවෙලා වේදනා විඳිනවා. සඳ රාජනිය හැංගිලා. අනේ මේ හදවතේ නැගෙන ගින්දර මාව දවා අළු කරාවි.

සඳ රාජිනී ඇයි ද හැංගී

ඇයි ද හැංගී

මේ රැයේ පාලුවේ වේදනා මා දවාවී

සඳරාජිනී ඇයි ද හැංගී

ඇයි ද හැංගී මේ රැයේ පාලුවේ...

විරහව මේ තරමටම දුකක්‌ද දෙයියනේ. ඇයි ඔයා මට මේ දුක දුන්නේ. ඔයා මාව දාලා ඈතට ඈතට නොපෙනී ගියා නම්. මට දුක ඉවසා ගන්න පුලුවන්. ඒත් ඔයා මගෙන් සමුගන්න ආවේ ඇයත් එක්‌ක. අතිනත් අරගෙන.මම කොහොමද ඉවසන්නෙ. කමක්‌ නැහැ. අපේ අතීත ආදර සුවඳ මා එක්‌ක හැමදා හිඳිවී. මේ සංසාරය නිමාවෙන තුරු ඒ සුවඳේ වෙලිලා ඔයා මා එක්‌කම ඉන්න.

එදා අපි කොයිතරම් සිsහින මැව්වද. පැතුම් පැතුවද. ඒත් එදා පැතූ පැතුම් ප්‍රාර්ථනා කළ සතුට අද නැහැ. කෝ ඒ සිනාවන් මායාවක්‌ වෙලා. ජීවිතයම මායාවක්‌. වේදනාව ඉතිරි කළේ මට මේ විදිහට වැළපෙන්නද.

ඈ හා බැඳී ආවා එදා

සමුගන්න මාගෙන් මිදීලා

මතකේ සදා සුවඳේ වෙලී

සංසාරයේ ඉන්න මා හා

ජීවිතේ මා පැතූ ඒ සිනාවෝ

ජීවිතේ කෝ පැතූ ඒ සිනාවෝ

වේදනා යා කළේ මායාව සේ

වැළපෙන්න දෝ මේ ලෙසින්.

පෙම්වතියකගේ වැළපීම වේදනාව විරහව වගේම මේ ගීයේ පදමාලාව අතර ශෘංගාරයකුත් සැඟවී තිබෙනවා. මේ පද එකිනෙක අමුනා ගීයක්‌ බවට පත්කළේ රොඩ්නි විදානපතිරණ, සරත් ද අල්විස්‌ තනු නිර්මාණය කළා. නිරෝෂා ගීය ගයන්නේ හදවතින්මයි.

මම ඔය පද ටික ලිව්වේ සරත්ගේ තනුවට. සරත් තනුව නිර්මාණය කළාට පස්‌සේ වචන ටික ලියන එක මට අභියෝගයක්‌ වුණා. නිමිත්තක්‌  අත්දැකීමක්‌ පදමාලාවට නැහැ. රෙකොඩින්වලට අරගෙන යද්දීත් මම පදමාලාව මඟ දිගට හැදුවා. ඉවර කළේ ස්‌ටුඩියෝ එකේදී රොඩ්නි ගී උපත විස්‌තර කළා.

රෑ තුන්යමේ හඬනා මගෙන්

වෙන් වෙන්න සිතුවේ කෙසේදෝ

සුළඟේ රැඳී කාටත් හොරා

මාගේ ළඟින් ඉන්නදෝ

ජීවිතේ මා පැතූ ඒ සිනාවෝ

ජීවිතේ කෝ පැතූ ඒ සිනාවෝ

වේදනා යා කළේ මායාව සේ

පළිගන්නදෝ මේ ලෙසින්....

මගේ හදවත පැළෙන්න එනවා. මේ තරම් හඬන්න. මේ තරමට කඳුළු කොහෙන් ආවද මන්දා. ඒත් ඉවරයක්‌ නැහැ. රැයක්‌ දවාලක්‌ නෑ. ඔබ සිහිවන තත්ත්පරයක්‌ තත්ත්පරයක්‌ පාසා මගේ ඇස්‌ දෙකෙන් කඳුළු කැට කඩා වැටෙනවා. හදවත ඉකිබිඳිනවා.

අනේ මගෙන් වෙන්ව යන්න එපා. හැබැහින් එන්න බැරිනම් අඩුම ගානේ කාටත් හොරෙන් සුළඟ එක්‌ක ඔයාගේ සුවඳ එවන්න. ඔයා මා එක්‌ක ඉන්නවා වගේ දැනේවී. මට ඔයා නැතුව ඉන්න බෑ. මා පැතූ සිනාව අද කෝ. මායාවක්‌ වගේ මේ දුක මට දෙන්න. මගෙන් පළිගන්න මම කළ වරද මොකක්‌ද.

ඉතාම වේදනාබර ගීයක්‌. නිරෝෂාගේ හඬ හැබෑ ශෝකාකූල බවකින් යුක්‌තයි. ඒ හඬට ඔබින ගී තනුව සංගීතය වගේම රොඩ්නිගේ පදමාලාව විරහ වේදනා විඳින්නන්ගේ හදවත් ඉතා තදින්ම වෙලාගන්නා බවට සැකයක්‌ නැහැ.

(උපුටා ගැනීම - අජිත් අලහකෝන් දිවයින)






සුළගේ ලෙලෙනා ...

සුළගේ ලෙලෙනා මලසේ දඟපා

අප පාසල් ගිය කාලයේ

යාළුවො අද නැත - වෙන අය එහි ඇත

කාලය මැවූ වෙනසක අරුමේ


ලොකු පංතියෙ අය පොඩි පංතියෙ අය

හැමදෙන එක පංතියෙ විලසේ..//

අප පොත්වල දුටු රජවරු සිටුවරු

වෙන්නයි කවුරුත් සිත් මැවුවේ..

සුළගේ ලෙලෙනා...

සාම ලා අමරලා පොත්තුල තව ඇත

එන එන අය හා යාළු වෙතේ..//

අපේම පාසල අපේම මව විය

එදවස් අපහට නැත ආයේ...

සුළගේ ලෙලෙනා...

පද රචනය - විපුල ධර්මප්‍රිය ජයසේකර

ගායනය හා සංගීතය - ශාලිත අබේවික්‍රම


ශාලිත අබේවික්‍රම ගයන ‘සුළඟේ ලෙළෙනා’ ගීතය කියන්නෙත් අදත් ලොකු කුඩා කා අතරත් ජනප්‍රිය ගීතයක්. ශාලිතට ලාංකේය අසන්නන් අතර ජනප්‍රිය ගායකයෙක් විදියට කිරුළ පලඳින්න හේතු වන මේ ගීතය ලිව්වේ විපුල්. විපුල්ගේ පාසල් කාලය සිහිපත් කරමින් ලිව්වේ. විපුල් පාසල් ගියේ තර්ස්ටන් විද්‍යාලයට. තර්ස්ටන් විද්‍යාලයෙන් බිහිවුණු සොඳුරු පෙර ගමන්කරුවෙක් විදියට ඔහුගේ නම පාසලේ ලියවෙන්නේ රන් අකුරෙන්. ‘සුළඟේ ලෙළෙනා’ ගීතය පාසලේ විශේෂ කටයුතු වලදී වැයෙන්නේ මේ නිසා.  ඔහු සම්බන්ධ අතීතයේ වුණු සොඳුරු සිදුවීම් කිහිපයකුත් මතකයට නැඟුවේ මේ අයුරෙන්.

‘සුළඟේ ලෙළෙනා’ ගීතය විපුල්ගේ අතෙන් ලියැවෙන්නේ පාසලේදී. ඒ කියන්නේ තර්ස්ටන් විද්‍යාලයේදී. දවසක් විපුල් තමන් ඉගෙන ගත්ත පාසලට ගියේ මොකක්දෝ කාරණයකට. පාසලේ ගේට්ටුවෙන් ඇතුල් වුණා විතරයි ඔහුගේ සිහියට නැඟුණේ අතීතය. ඔහු සිතෙන් ඒ පාසල්විය රස වින්ඳා. ඒ දවස්වල කාලය ගෙවූ නුග ගහ තවමත් එහෙමමයි. ඔහු නුග ගහ ළඟ වාඩිවුණේ ඒ පුරුද්දට වගේ. ඒත් එදා හිටිය කවුරුවත් අද නුග ගහ ළඟ හිටියේ නැහැ. අතේ තිබුණු කඩදාසිය දිගහැරිය විපුල් සාක්කුවෙන් ගත්ත පෑනෙන් එයට තට්ටු කළා. මේ විදිහටයි ගීතය ලියවුනේ.

“සුළඟේ ලෙළෙනා මලසේ දඟපා

අප පාසැල් ගිය කාලයේ

යාළුවෝ අද නැත වෙන අය එහි ඇත

කාලය මැව් වෙනසක අරුමේ”





මොකද මැණිකේ ...

මොකද මැණිකේ හණික යන්නේ

තාම නෑනේ රැ වෙලා //

කලයේ දිය නෑ - ළිපට දර නෑ

මඟ ඇති අම්මා බලා //

මොකද මැණිකේ හණික යන්නේ

තාම නෑනේ රැ වෙලා //

ඔ‍හොම පිටු පා ඒ දවස්වල

කිසිම දුක දී නැහැ ග‍ියෙ 

ඔය නෝක්කඩු කියන බව

ඔබ දන්නවා මම නම් ප්‍රියේ


ඔ‍හොම පිටු පා ඒ දවස්වල

කිසිම දුක දී නැහැ ග‍ියෙ 

ඔය නෝක්කඩු කියන බව

ඔබ දන්නවා මම නම් ප්‍රියේ


මොකද මැණිකේ හණික යන්නේ

තාම නෑනේ රැ වෙලා //

ළඟදි ඉඳලා වෙනස් වීලා

මගේ මැණිකේ මා කෙරේ


සත්තකට නෑ ඇත්තමයි සුදා

ඒ වගේමයි ආදරේ

ළඟදි ඉඳලා වෙනස් වීලා

මගේ මැණිකේ මා කෙරේ

සත්තකට නෑ ඇත්තමයි සුදා

ඒ වගේමයි ආදරේ

මොකද මැණිකේ හණික යන්නේ

තාම නෑනේ රැ වෙලා //


කලයේ දිය නෑ - ළිපට දර නෑ

මඟ ඇති අම්මා බලා //

මොකද මැණිකේ හණික යන්නේ

තාම නෑනේ රැ වෙලා //

ගායනය - දේවානන්ද වෛද්‍යසේකර / මාලා නන්දනී පෙරේරා 

සංගීතය - දේවානන්ද වෛද්‍යසේකර 

පදරචනය - කරුණාරත්න අබේසේකර 


මාතර පාරම්පරික රාජකීය වෙද පරපුරකින් පැවත ආ එරබද්දෙගොඩ දොන් පිලිප්පු වෛද්‍යසේකර ආයුර්වේද වෛදවරයා තම පස් වන පුතණුවන් බටහිර වෛද්‍යවරයකු කිරීමට සිහින මැව්වේය. එහෙත් පුතා කුඩා කල සිට ම සංගීතයට ආදරය කළේය. කෙදින හෝ සංගීතඥයකු වීමට ය; ඔහු සිහින මැව්වේ. ඔහු පසු කලෙක සිංහල සුභාවික ගීතයේ කුසලතා දැක් වූ විශිෂ්ට ගණයේ ගායකයෙක් විය. චිත්‍රපට පසුබිම් ගායකයකු ලෙස ඔහු ගැයූ ගීත අතළොස්ස ද නොමැකෙන මං සලකුණු විය. ඔහු නමින් ඔහු දේවානන්ද වෛද්‍යසේකරය.

අදින් හරියට අවුරුදු 86 කට පෙර 1934 මාර්තු 23 වැනිදා මහනුවරදී උපත ලැබූ එරබද්දේගොඩගේ දොන් ධර්මසේන වෛද්‍යසේකරගේ මව වූයේ මහනුවර පල්ලියමුල්ලේ සීලවතී මැණිකේය.

“එකොළොස් දෙනෙකුගෙන් යුත් දරු පවුලක මම නම වෙනියා. අද ජීවත් වෙන්නේ නව දෙනයි. මට අයියලා තුන්දෙනෙකුයි, අක්කලා දෙදෙනෙකුයි, නංගිලා තුන් දෙනෙක් හිටියා. මෙයින් කලාවට සම්බන්ධ වුණේ එක අයියා කෙනෙක් විතරයි. එයා විමල් වෛද්‍යසේකර. “තරංගා” චිත්‍රපටය අධ්‍යක්ෂණය කළ විමල් අයියා අද කැනඩ‍ාවේ පදිංචි වෙලා ඉන්නේ.” ඔහු අතීතයට යොමු වෙමින් කීවේය. මහනුවර පේරාදෙණියේ අමරවංශ මාවතේ නි‍ෙවසේ වෛද්‍යසේකරයෛා් නිතිපතා වෙදකම් කරමින් සතුටින් ජීවිතය ගත කරති.

මහනුවර යහපත් එඩේරාගේ කන්‍යාරාමයේ මූලික අධ්‍යාපනය ලබා මහනුවර කිංස්වුඩ් විද්‍යාලයේ ද්විතීය අධ්‍යාපනය ලැබූ ඔහු ඇලුම් කළේ පෙරදිග සංගීතයට ය. එහෙත් බටහිර සංගීතය මුල් තැනක් දුන් කිංස්වුඩ් විද්‍යාලයේ බටහිර සංගීතය නිසා ඔහු තනිවම සංගීතය ඉගෙනීමට උත්සාහ ගත්තේය. කුඩා කල සිටම දේවානන්ද හින්දි චිත්‍රපට ලෝලයෙක් විය.

“මහනුවර වෙම්බ්ලි සිනමාහලේ තිරගත වූ “බර්සාත්” චිත්‍රපටය නරඹලා කොයිතරම් එහි ගීතවලට අදාරය කළා ද කිව්වොත් ඒ චිත්‍රපටයේ ගීත එන වේලාවල් දන්න නිසා සිනමාහලේ දොර අසලට ගිහින් කන්දීගෙන ඉඳලා රසවිඳිනවා. මොකද? චිත්‍රපටය නැවත බලන්න සල්ලි නැති හින්දා. මම මහනුවර සිට කොළඹ ආවා වැඩිදුර ඉගෙන ගන්න පෙම්රොක් විද්‍යාලයට. එහිදී පන්ති සගයකු වූ මහනුවරම පසු කලෙක ගායකයකු ලෙස ප්‍රකට වූ ටියුඩර් කඳනආරච්චි මාව සංගීතය පැත්තට යොමු කළා.

මේ අතර මස්සිනා (ඊ.ඒ. ජයනෙත්ති ලොකු අක්කගේ සැමියා) මගේ සංගීතයට ඇති උනන්දුව දැක සංගීත සාජ්ජ බලන්න එක්කන් ගියා. දක්ෂ තබ්ලා වාදකයකු මගේ මස්සිනා රූපසිංහ මාස්ටර් ප්‍රවීණ තබ්ලා පොඩි අප්පුහාමි (ප්‍රවීණ ගායක මිල්ටන් පෙරේරාගේ පියා) ගෙන් මස්සිනා සංගීතය හදාරා තිබුණා. ඔහුගේ මඟ පෙන්වීම නිසා මට සංගීතඥ එම්.ජී. සුගතදාසයන් ඇසුරු කිරීමට අවස්ථාව ලැබුණා. ඒ මහතාගේ “සරසවි කලායතනයට” සම්බන්ධ වීම නිසා සිතාරය, වයලීනය, එස්රාජය, තබ්ලාව හා රාගධාර සංගීතය හැදෑරීමට අවස්ථාව ලැබුණා.” විමල් වෛද්‍යසේකර තම කලා ජීවිතයේ ආරම්භය ගැන සඳහන් කරමින් කීවේය.

තම මස්සිනාගේ මාර්ගයෙන් ගුවන් විදුලියේ සංගීත අංශයේ පී. ඩන්ස්ටන් ද සිල්වා හමුවී 1953 පණඩිත් රතන ජන්කර් පඬිතුමාගේ පරීක්ෂණය ඉදිරිපත් වූ පහළොස් හැවිරිදි එකම තරුණයා වෛද්‍යසේකරය. සී ශ්‍රේණියෙන් සමත් වෛද්‍යසේකරට “මාසික රැඟුම” ප්‍රසංගයේ ගීතයක් ගැයීමට අවස්ථාවක් ලැබිණ. එම ගීතය රචනා කර දුන්නේ සංගීතඥ එම්.ජී. සුගතදාසන්ය. මෙහි විශේෂය නම් මේ ගීතයේ තනුව නිර්මාණය කළේ මේ ළාබාල ගායක වෛද්‍යසේකරයන් වීමය. ඔහු ඉන්පසු ‘නව මිහිර’ , ‘රස දහර’ සංගීත වැඩසටහන්වලින් තම ප්‍රතිභාව විදහා පෑවේ ය.

“මගේ සරල ගී වැඩසටහනට මට අවශ්‍ය වුණා කරුණාරත්න අබේසේකරයන් ලවා ගීතයක් ලියවා ගන්න. දවසක් ගුවන් විදුලියේ කොරිඩෝව දි‍ගේ කරු ඇවිදගෙන එනවා. මට ඔහුට අත්පොළොසන් දී කතා කළා. ඔහු නැවතුනා. මම ඔහු වෙත ගියා.

“කරු, මගේ සරල ගී වැඩසටහනට ගීතයක් ලියලා දෙන්න.” මම කිව්වා. ඔහු මගේ අතින් අල්ලාගෙන 10 වැනි මැදිරියට එක්ක ගියා.

දේවානන්ද‍ගේ ගම කොහේද?” මහනුවර

එහෙනං ලස්සන මැණිකෙලා ඇති නේද?”

“මම හිනා වුණා. කරු මැදිරියේ තියෙන ලොකු පියානෝව උඩ තියාගෙන ගීතයක් ලිව්වා. “මේක යුග ගීතයක්”

කරු සිනාවෙමින් කඩදාසි මා අත තබා ගියා. මම මේ ගීතයට තනුවක් ගැන සිතමින් ඉන්න වේලාවක මගේ මිත්‍රයෝ කිහිප දෙනෙක් එක් නුවර පීල්ලට ගියා නාන්න. රිදී ජල ධාරාවෙන් හිසට දැනෙන විට තනුව ඉබේම මැවුණා. මේ ගීතය මම ගැයුවේ මාලා නන්දනී පෙරේරා සමඟ. ඒ කාලේ ඇය ජනප්‍රිය ගායිකාවක්. ඇය හා විල්ප්‍රඩ් පෙරේරා “තනියම ඇයි මේ වනේ” ගීතයට මම ප්‍රිය කළා. මම හිතුවා මගේ ගීතයේ සහාය ගායිකාවට ඇය තෝරා ගන්න. ඇය මෑතක මිය ගියා. මේ ගීතය එදා අතිශයින්ම ජනප්‍රිය ගීතයක්. මගේ තනුවක්.”

(උපුටා ගැනීම - සිළුමිණ)







නිදි නැති රැය පුරාවට ...

නිදි නැති රැය පුරාවට කිසි නිමක් නැති සිතිවිලි සයුරටත් වැඩි මිස අඩුත් නැති අවසානයේ දී ඒ හැම බොඳ මීදුමක් සේ ඈතට පාවි පාවි ගිය හැටි මතකයි ජිවිත...