Monday, April 19, 2021

කොළොම් තොටින් ...

කොළොම් තොටින් නැව් නැග්ගා

අපේ රටේ මනුස්සකම

කොළොම් තොටට ගොඩ බැස්සේ

අමන කමයි ඒ වෙනුවට ...//


බෝනික්කන් ඇස් නටවන

ලස්සන හුරුබුහුටි කමට

නැවෙන් ඇවිත් කොළොම් තොටට

ගොඩබැස්සා අපූරුවට

අපෙ ඇත්තෝ බෝනික්කන්

මිලදී ගෙන කාසි වලට

කිරි දරු පැටවුන්ගෙන් නැව

පුරවන්නේ ඒ වෙනුවට


කොළොම් තොටින් නැව් නැග්ගා

අපේ රටේ මනුස්සකම

කොළොම් තොටට ගොඩ බැස්සේ

අමන කමයි ඒ වෙනුවට


මව් තුරුළේ පිපෙන මලට

ලන්සු තියන නොමිනිසුන්ය

දුප්පතුනගෙ මල් නෙළමින්

ඉසුරු සොයන බැතිමතුන්ය

කිරි දරුවන් විතරක් නොව

මාරු වෙලා කාසි වලට

කොළොම් තොටින් නැව් නැග්ගේ

අපේ රටේ මනුස්සකම


කොළොම් තොටින් නැව් නැග්ගා

අපේ රටේ මනුස්සකම

කොළොම් තොටට ගොඩ බැස්සේ

අමන කමයි ඒ වෙනුවට ...///


ගායනය – ප්‍රදීපා ධර්මදාස

පද රචනය - රත්මලේ බන්දුල ගුණවර්ධන

තනුව හා සංගීතය - ආචාර්ය රෝහණ වීරසිංහ


ඔබ රචනා කළ ප‍්‍රදීපා ධර්මදාස ගයන ”කොළොම්තොටින් නැව් නැග්ගා” ගීතය මුල් යුගයට වඩා පසුකාලීනව වඩාත් ජනප‍්‍රිය වුණා?

 

රත්මලේ බන්දුල ගුණවර්ධන මහතා අදහස් දක්වමින් "ඒකත් මං ඉස්කෝලේ යන කාලේ ලියපු ගීතයක්. විවෘත ආර්ථිකයත් එක්ක විශාල පරිවර්තනයක් වෙන්න පටන් ගත්තනේ රටේ. ගම වේගයෙන් වෙනස් වෙන්න පටන් ගත්තා. මේ ලොකු වෙනස අපි අත්දැක්කා. අපි කවදාවත් දැකල නැති දේවල්වලින් වෙළෙඳ පොළ පිරෙන්න ගත්තා. මට මතකයි මම පංතියකට ගිය ගෙදරක ඒ කුඩා දරුවෝ රිමෝට් කාර් ගෙනල්ලා සෙල්ලම් කළා. අපි ජනෙල් උඩ නැගලා පොරකකා ඒක බැලූවා පංතියේ ළමයි ටික. මට තාම මතකයි මං ජනේලයෙන් එබිලා ඒක දිහා බලාගෙන හිටපු හැටි. අනිත් යාළුවොත් මගේ ඇඟේත් නැගලා මේක බලාගෙන ඉන්නවා. ඕක තමයි මගේ ඔලූවේ තිබිච්ච සිද්ධිය. ඊළඟට පසුකාලීනව මහා ආන්දෝලනයක් ගියා දරුවන් රට විකිණීමේ ජාවාරම ගැන. ඕක දිවයින පත්තරේ තිබ්බා. කොලම්වල තදින්ම දෝෂාරෝපනය කරලා මේ ගැන තදින්ම හෙළිදරව් කරමින් පැවතුනා. මේවා කොයි තරම් උපරිමයට ගියාද කියනවා නම් ළදරු තවාන් වගේ වචනත් පාවිච්චි උනා. දරු ජාවාරම් කරන කතන්දර අපිට ඇහුනා. ඔය සංසිද්ධිය මගේ හිතේ මහා කම්පනයක් ඇතිකරලා තිබුණා. හැමදාම පත්තරවල ඕක තමයි උඩින්ම කතා කරපු මාතෘකාව. ඔය අතරේ දවසක් පත්තරයක් කියව කියව ඉන්නකොට මං දැක්කා පොඩි ප‍්‍රවෘත්තියක් ”බෝනික්කන් රැගත් නෞකාවක් කොළඹ වරායට සේන්දු වෙයි” කියලා. ඕකෙන් මට පුදුම කම්පනයක් ඇතිවුණා. අපේ දරුවෝ පිටරට යනවා. ඒ වෙනුවට එහෙ බෝනික්කෝ මෙහාට එනවා දැන්. ඕක තමයි මගේ හිතට වද දෙන්න පටන් ගත්තේ. බෝනික්කෝ උනත් ඒ කාලේ වෙළෙඳපොළේ ඒ හැටි තිබුණේ නැහැ. අපිට දකින්න ලැබුණේ ඉඳ හිට. ගම්බද අපි අවට ළමයින්ට එහෙම දේවල් තිබුණේ නැහැ. අපි සෙල්ලං කළේ පොල් පිති කෑලිවලින් වගේ දේවල්වලින්. ඔහොමනෙ අපේ ළමා කාලය ගෙවිලා ගියේ. ඒකත් එක්ක ගම්බද අපට ඕව නුහුරු අත්දැකීම්. ඒ අවධියේ දේශපාලනික දැනුමකුත් හිතේ තිබුණා. එහෙම පදනමකුත් මට තිබුණා. ඉතිං අවශ්‍ය දේවල් විතරක් නෙවෙයි අනවශ්‍ය දේවල් ගෙන්වා ගැනීම උදෙසාත් අප රට විශාල වශයෙන් මුදල් වියදම් කරනවා. ඕක තමයි අමනකම නේද? ඒ දේවලූත් මං මේකේ කතා කරනවා. අමනකම කියන වචනයත් එක්ක කිරි දරු ජාවාරමට අමතරව ආර්ථික ක‍්‍රමයේ තියෙන අපි ලබන විෂමතාවයත් මට මේකට එකතු කරගන්න ඕනකම තිබුණා. ඕක තමයි ඔය ගීතයට පදනම වුණේ.

 

මේ ගීතය මුලින් කවියක්?

 

මං මේක ඇත්තටම ඉස්සෙල්ලම ලිව්වේ තරුණ සේවා සභාවේ කාව්‍ය රචනා තරඟයට. එකේදී ලංකාවේ ප‍්‍රථම ස්ථානය මං ලැබුවා කාව්‍ය රචනයට. ඊට පස්සේ මට මේක ගීතයක් කරන්න ඕනකම තිබුණා. නමුත් කිසිම කෙනෙක් මේක භාර ගත්තේ නැහැ. මොකද ඒ කාලේ 80 ගණන්වල මේ රටේ පැවතුනු දේශපාලනික පෙරළිත් එක්ක විශේෂයෙන්ම කිසිම ගායකයෙක් ගායිකාවක් මේ ගීතය ගායනා කරන්න කැමති වුණේ නැහැ. මේක බලපු ගමන්ම අයියෝ මේවා කියන්න බෑ කියලා තමයි කිව්වේ. ඒ අතරේ මගේ හිත මිත‍්‍රයෙක් හිටියා රංජිත් ලියනගේ කියලා කළුතර පැත්තේ. ඔහුට කැසට් පටයක් කරන්න ලොකු ආසාවක් තිබුණා. ඔහු තමයි ප‍්‍රදීපාට ආරාධනා කළේ කැසට් පටයක් කරන්න. එතකොට ප‍්‍රදීපා අතිශයින් ජනප‍්‍රිය වෙලා හිටියා දුවිල්ලෙන් සැදුන ලියේ සිංදුව කියලා, වෙදහාමිනේ ටෙලි නාට්‍යයට. ඒ ජනප‍්‍රියත්වයත් එක්ක වගේම ඇගේ කට හඬේ තියෙන ප‍්‍රබලත්වයත් තේරුම් අරගෙන රංජිත් ලියනගේ තේරුම් අරගෙන ඔහු පළවෙනි කැසට් පටය නිෂ්පාදනය කරනවා දුවිල්ලෙන් සැදුන ලියේ කියලා. ඒ කැසට් එකට මටත් සිංදුවක් ලියන්න ඔහු ආරාධනා කළා. මට ඒ වෙලාවේ හිතුනා ප‍්‍රදීපාගේ කටහඬට මේක හරියටම හරි යනවා කියලා. මම මේ ගීතය දුන්නා බලන්න. ඉතිං ප‍්‍රදීපා කිසිම පැකිලීමක් නැතුව ප‍්‍රශ්නයක් නැතුව ඒ ගීතය භාරගත්තා. මට ඒ වෙලාවේ ලොකු සහනයක් දැනුනා. කතා කරන්නත් බැරි යුගයක්නේ ඒ. ඇය බයක් සැකක් නැතුව මේ ගීතය තෝරා ගත්තා සහ රෝහණ වීරසිංහයන් ඒකට බොහොම උචිත අපූරු තනුවක් දැම්මා. නමුත් ගීතය ගුවන් විදුලියේ තහනම් වුණා. මං දන්නේ නෑ මොන හේතුවක් නිසාද කියලා. ප‍්‍රදීපාගේ ගීත තුනක් විතර තහනම් වුණා ඒ කැසට් පටයේ. ඒවාට ලොකු පදනමක් මම දන්නේ නෑ අදටත්. කොහොම හරි මේ ගීතය මුලින්ම තහනම් කළා. හුඟක් පසුකාලයේ තමයි නැවත මිනිස්සු අතරට ගියේ. ඉන්පස්සේ අතිශය ජනප‍්‍රිය වුණා. අද වෙනකොට ඒ ගීතයට මං හිතන්නේ වසර තිහකටත් වැඩියි. ජනප‍්‍රියභාවය අදටත් තියෙනවා. මේක විශ්වවිද්‍යාලවල, මාධ්‍ය වැඩසටහන්වල, කතිකාවට භාජනය වෙන ගීතයක් වෙලා තියෙනවා. ඉතිං ඒ ගැන නිහතමානී සතුටක් තියෙනවා.


(උපුටා ගැනීම - යුගන්ති යශෝධරා /දිවයින)






No comments:

Post a Comment

නිදි නැති රැය පුරාවට ...

නිදි නැති රැය පුරාවට කිසි නිමක් නැති සිතිවිලි සයුරටත් වැඩි මිස අඩුත් නැති අවසානයේ දී ඒ හැම බොඳ මීදුමක් සේ ඈතට පාවි පාවි ගිය හැටි මතකයි ජිවිත...