Wednesday, July 15, 2020

පෙම් කළ වරද ...

පෙම් කළ වරදට මට වධ දෙන්නේ
පෙම් කළ හිතකින් නොවන නිසා
අයියණ්‌ඩියේ මට සමාව දෙනු මැන
ආදරයේ සුව දැනුනු දිනේ
ආදරයේ සුව දැනුනු දිනේ

යන එන හමුවන මඟ අහුරාලා
ආදරයක්‌ වැළකිය හැකිදොa...//
නොපෙනෙද ඔහුගේ දෙපතුළ මා හිත
සැනහෙනු මේ රැකවල් බිඳදා...
සැනහෙනු මේ රැකවල් බිඳදා

චිත්‍රාවක්‌ වන්නේ නෑ මා නම්
අයියණ්‌ඩියේ ඔබෙ අණට හොරා...//
ආදරයේ දුක ඔබට දැනේවී
පෙම්වතියක මුණ ගැහුනු දිනේ
පෙම්වතියක මුණ ගැහුනු දිනේ

පද රචනය - දයා ද අල්විස්‌
තනුව - චන්ද්‍රදාස බෝගොඩ
ගායනය - ඉන්ද්‍රනි බෝගොඩ

සහෝදර ප්‍රේමය හරිම බලවත්. සමහර අයියලා තමන්ගේ නංගිලා වෙනුවෙන් ජීවිතය වුණත් කැපකරනවා. එවැනි සිද්ධීන් අප අසා තිබෙනවා. මේ ආදරය සොයුරු බැම්ම කොතරම්ද කියනවා නම් බොහෝ වැඩිමහල් සහෝදරවරු තම සොහොයුරිය පෙම් රැහැනක පැටලී ඇත්නම් ඉන් මුදා ගන්න හැකි හැම උත්සාහයක්‌ම දරනවා. සමහර අයියලා තමන්ගේ නැගණියගේ ආදර සබඳතාවන්ට එරෙහි වෙන්නේ කිසිම පදනමක්‌ නොමැතිව. ඇතැම් තරුණයන් තරුණියකට ආදරය දක්‌වන්නේ හුදු ආශාවන් සන්තර්පණය කර ගැනීම සඳහා පමණක්‌ය යන්න දන්නේ තරුණයන්ම පමණයි. මේ බව හොඳින්ම දන්නා අයියලා නංගිලාගේ ආදර සබඳතා ගැන සොයා බලන එක එක පැත්තකින් සාධාරණයි.

පෙම් කළ වරදට මට වධ දෙන්නේ
පෙම් කළ සිතකින් නොවන නිසා
අයියණ්‌ඩියෙ මට සමාව දෙනු මැන
ආදරයේ සුව දැනුණු දිනේ
ආදරයේ සුව දැනුණු දිනේ...

මේ පෙම්වතියගේ ආදරයට හරස්‌ කපන්නේ ඇගේ සොහොයුරුයි. ආදරය කරන එක වරදක්‌ද... අයියණ්‌ඩි... තවමත් ආදරය හඳුනාගෙන නැහැ. අයියගේ හිත කවුරුවත් සොරාගෙන නැහැ. ඒ නිසා තමයි අයියේ ආදරය නොහඳුනන ඔයාගේ හිත ඔතරම් දරුණු. අයියේ මට වධ දෙන්න එපා. කවදාක හරි ඔයාගේ හිතත් ආදරයෙන් පිරී යාවී. ඔයාගේ හිත පෙම් රැහැණින් බැඳුණු දවසක ආදරයේ මිහිර විඳින දිනයක අයියේ මට සමාව දෙන්න.

බොහෝම පැරැණි ගීයක්‌. ඒත් තවමත් නැවුම් සදාකාලික අත්දැකීමක්‌. ඉන්ද්‍රණි බෝගොඩ ශිල්පිනියගේ හඬට මේ පද රචනාව ගෙතුවේ දයා ද අල්විස්‌ ගී පද රචිකාව...

මේකනම් ඇත්තම ඇත්ත අත්දැකීමක්‌. මම ඒ දවස්‌වල ගුවන් විදුලි සංස්‌ථාවේ වැඩ කරද්දී ලද අත්දැකීමක්‌. මා දන්නා හඳුනන ඉතාම හිතවත් තරුණ තැටි වාදකයෙක්‌ අප සමග වැඩ කළා. මේ සිංදුවෙන් කියෑවෙන්නේ ඔහුගේ පෙම් පුවත. දයා ද අල්විස්‌ සොයුරිය ගීයට පාදක වූ කතාව කියන්න පටන් ගත්තා.

ඒ තරුණයාගේ ආදරවන්තියට අයියලා පස්‌ දෙනෙක්‌ම හිටියා. මේ දෙන්නගෙ ආදරේට අයියලා පස්‌දෙනාම විරුද්ධයි. පෙම් සබඳකම නතර කරන්න කියලා ඇයට නිතරම තාඩන පීඩන එල්ල කරනවා. එක හේතුවක්‌ තමයි තරුණිය ඉහළ පැලැන්තියක වීම. අපේ හිතවත් තරුණයා ඒ තත්ත්වයට වඩා පහළින් හිටියේ. ඉතින් මම බොහෝම සංවේදී කෙනෙක්‌ කියලා හිතාන හිටි මේ තරුණයා මගෙන් ඉල්ලා සිටියා "අනේ දයා අක්‌කේ මගේ දුක ගැන ලස්‌සන සිංදුවක්‌ ලියන්න" කියලා.

යන එන හමුවන මග අහුරාලා
ආදරයක්‌ වැළකිය හැකිදො..
නොපෙනෙන ඔහුගේ දෙපතුළ මා හිත
සැනහෙනු මේ රැකවල් බිඳදා...
සැනහෙනු මේ රැකවල් බිඳදා...

අයියලා ඇය නිවාස අඩස්‌සියේ තියලා.... ඔහු හමුවන හැම මඟක්‌ම අවහිර කරලා. ඒත් මේ විදිහට පුළුවන්ද ආදරයට විලංගු දමන්න. බැහැ මම මගේ ආදරණීය පෙම්වතා හමුවෙනවා. හමුවෙලා ඔහුගේ දෙපාමුල මගේ හිත තියලා වැඳ වැටෙනවා. ඔහු නොපෙනුනත් මම හිතින් ඔහු ළඟයි... හිතකට රැකවල් දමන්න බෑ...

ඇය හඬා වැටෙනවා ඈ මේ විඳින දුක ඔහුට ඉවසන්න බැහැ...

මගේ හිතවතා ගීයකට මේ අත්දැකීම පෙරළන්න කිව්වාම මම හා... හා... කියලා කිව්වා. ඒත් ලියෑවුණේ නැහැ. හිතේ තිබුණා. දවසක්‌ ඉන්ද්‍රනි බෝගොඩ සරල ගී වැඩසටහකට ගීයක්‌ ඉල්ලුවා. මගේ හිතේ තිබුණු සටහන මම කොළයකට ලියලා ඇයට දුන්නා. පුළුවන් නම් මේක ගායනා කරන්න කියලා. ඇය ගැයුවා...

චිත්‍රාවක්‌ වන්නේ නෑ මා නම්
අයියණ්‌ඩියෙ ඔබෙ අණට හොරා...
ආදරයේ දුක ඔබට දැනේවී
පෙම්වතියක මුණ ගැහුණු දිනේ
පෙම්වතියක මුණ ගැහුණු දිනේ

ඇයට ඉතිහාසයේ සිද්ධියක්‌ සිහිපත් වෙනවා. උන්මාද චිත්‍රා... දීග ගාමිණී පෙම් පුවත. චිත්‍රා ගාමිණී දෙදෙනා එකිනෙකාට පුදුමාකාර ලෙස ආදරය කළා. චිත්‍රාගේ අයියලා මේ ආදරයට එරෙහි වුණා. ඒත් චිත්‍රා... ගාමිණී දෙදෙනා හමුවුණා. අයියලා... නැගණියව එක්‌ටැම් ගෙයක හිර කළා. ආදරය කොතරම් බලවත්ද එක්‌ටැම්ගේ තුළ සිරගත කළත් ගාමිණී තම පෙම්වතිය චිත්‍රාව හමුවුණා. අවසන චිත්‍රාට දරුවෙකුත් ලැබුණා.

ඒත් අයියේ මම නම් කවදාවත් චිත්‍රාවක්‌ වන්නේ නැහැ. අයියාගේ අණට පිටුපාලා... මම ඔහු හා යන්නේ නැහැ. ඒත් අයියේ කවදාක හරි ඔයාට පෙම්වතියක්‌ හමුවේවි... එදාට ආදරයේ මිහිර වගේම ආදරයේ දුකත් ඔයාට දැනේවි අයියේ....

මගේ හිතවතාගේ පෙම්වතිය අයියලාගේ අණට කීකරු වුණා. ඇය ඔහු හා පැනගියේ නැහැ. ඒත් කලක්‌ ගත වෙද්දී අයිලලාටත් ආදරයේ සුවය විඳින්න ලැබුණා. නැගණියගේ ප්‍රේමයටත් ඔවුන් කැමැත්ත දුන්නා. ඔවුන් විවාහ වුණා. දැන් දරුවන්ගේ දරුවනුත් ලොකුයි. ගීතයේ රචිකාව අත්දැකීම් විස්‌තර කළා...

පෙම්වතුන් අතර තරුණ තරුණියන් අතර සහෝදර සහෝදරියන් අතර මේ ගීය අදත් ජනප්‍රියයි. මේ ගීයේ තියෙන විශේෂත්වය තමයි තනු රචකයා ගීයට තනුව යෙදුවේත් ඉන්ද්‍රනි බෝගොඩගේම අයියා. චන්ද්‍රදාස බෝගොඩ. නැගණියක්‌.... අයියා අමතන ගීයේ තනුව අයියාගේ. ගයන්නේ නැගණිය. ඉන්ද්‍රනි බෝගොඩ. ඒක තමයි විශේෂත්වය.




No comments:

Post a Comment

නිදි නැති රැය පුරාවට ...

නිදි නැති රැය පුරාවට කිසි නිමක් නැති සිතිවිලි සයුරටත් වැඩි මිස අඩුත් නැති අවසානයේ දී ඒ හැම බොඳ මීදුමක් සේ ඈතට පාවි පාවි ගිය හැටි මතකයි ජිවිත...