Tuesday, July 14, 2020

මගෙ රත්තරං හෙලේනා...

රෝහණ බැද්දගේ නම් ගායකයා මුලින්ම ගුවන්විදුලියෙන් රටම හඳුනා ගත්තේ ‘මගේ රත්තරං හෙලේනා’ ගීතයෙනි. හරියටම මීට වසර 45 කට පෙර එනම් 1974 වසරේදීය. “මම හොරණ තක්ෂිලා මධ්‍ය මහා විද්‍යාලයේ නැටුම් ගුරුවරයා හැටියට සේවය කරන කාලේ ‘අලකලංචිය’ හා ‘ගල් වැහි’ කියලා නාට්‍ය දෙකක් නිෂ්පාදනය කළා. ඊළඟ නාට්‍යය වේදිකාගත කරන්න හිතලා ඉන්නකොට මට මෙහෙම අදහසක් හිතට ආවා. පෝසත් ගෙදරක වැඩකාරකමට ඇවිත් හිටිය ගමේ තරුණයෙක් ඒ ගෙදර හිටිය ලස්සන තරුණිය එක්ක හාද වෙලා ගෙදරින් පැනලා ගියා. ඔහු තමාගේ සහකාරිය කැඳවාගෙන හඳපානේ ආ හැටි විස්තර කරමින් තමයි නාට්‍ය ආරම්භ කරන්නේ. ඒ ලස්සන තරුණිය තමයි හෙලේනා. හෙලේනා කැඳවාගෙන ආ හැටි ඔහු කියන්නේ ගීතයකින්. මේ ආරම්භක ගීතය නිර්මාණය කරන්නේ කොහොමද කියලා හිත හිතා දවසක් මම මෝටර් සයිකලයෙන් කොළඹ යන්න පිටත් වුණා. යන අතරමඟ කෝරළේඉම කියන හරිය පහු කරගෙන යද්දී හරිම අපූරු රිද්මයකට මෝටර් සයිකලය ඉහළ පහළ පැදෙන බව මට දැනුණා. ඒ එක්කම මට මතක් වුණා මීට පෙර දැක තිබූ බිමල් රෝයිගේ ‘බන්දනී’ කියන චිත්‍රපටයේ දුටු හිරකාරියන් කුරහන් අඹරමින් ගයන ගීතයේ රිද්මය. ‘ටටක් ටොකක් ටටක් ටොකක්’ යන ආකාරයටයි ඒ ගීතයේ රිද්මය මට මතක් වුණේ.   

ඒ මොහොතේදී මා පසුකරමින් හිටියේද රබර් වතු හා බඩවැටි සහිත ලස්සන පරිසරයක්. ඒ සමඟම ‘මගෙ රත්තරං හෙලේනා පසු කරමින් මහ කඳු වැටි ඕවිටි පාළු සොහොන් පිටි රබර් වතු බඩවැටි යන වචන අර රිද්මයට අනුව මගේ මතකයට නැගුනා.   

ටික වේලාවකට නැවතිලා බයිසිකලය උඩ ඉඳගෙනම සාක්කුවේ තිබුණ කොළ කෑල්ලක් අරගෙන වචන ටික සටහන් කරගත්තා. නාට්‍ය පටන් ගත්තට පස්සේ මට මාරුවක් ලැබුණා වෙනත් පාසලකට. වැඩේ නතර වෙලා මකුළොළුව මහත්තයාගේ ​‘දෙපානෝ’ නාට්‍යයට මම සම්බන්ධව සිටි කාලයේ විවේක අවස්ථාවක මම මේ ගීතය ගැයුවා. එහිදී ‘කවුද?’ කියන කොටස කිව්වේ ටී.එම්. ජයරත්නයි.   

මේ ගීතය ගුවන් විදුලියේ ලූෂන් බුලත්සිංහලගේ ‘සඳැල්ල’ වැඩසටහනින් හා සී. ද ඇස්. කුලතිලක හා සේන ගුණසේකරගේ ‘පර්යේෂණ ගී’ වලින් ප්‍රචාරය ලැබී ඉතා ජනප්‍රිය ගීයක් වුණා. ඒ ගීතයේ සංගීත රචනය හා ගීත රචනය මගේ. මේ ඒ ගීතය.”

දැසමන් මලක් වගෙයි - පියංකරයි සුකෝමළයි   
සුරංගනාවියක් වගේයි - අහිංසකයි රටක් වටියි   
කවුද...   
මගෙ රත්තරං හෙලේනා...
  
රාජ භෝජන නැත මට දෙන්නට   
සීන් සිනිදු සළු නැත මට දෙන්නට   
ගේ දොර වතුපිටි නැත ගරු සරුවට   
යාන්තමට ඇත දිවි රැක ගන්නට   
කවුද...   
මගෙ රත්තරං හෙලේනා... 
  
පසු කරමින් මහ කඳු වැටි ඕවිටි   
පාළු සොහොන් පිටි රබර් වතු බඩවැටි   
ගල් මුල්වල පය පැටලී වැටි වැටි   
මතකයි හඳපානේ කැන්දන් ආ හැටි   
කවුද...   
මගෙ රත්තරං හෙලේනා...”



No comments:

Post a Comment

නිදි නැති රැය පුරාවට ...

නිදි නැති රැය පුරාවට කිසි නිමක් නැති සිතිවිලි සයුරටත් වැඩි මිස අඩුත් නැති අවසානයේ දී ඒ හැම බොඳ මීදුමක් සේ ඈතට පාවි පාවි ගිය හැටි මතකයි ජිවිත...