Tuesday, July 14, 2020

ශාන්ත මේ රෑ යාමේ ...

අමරදේවයන් විසින් රචනා කොට සංගීතවත් කර ගායනා කරන ලද ශාන්ත මේ රෑ යාමේ" නම් ඔහුගේ දෙවැනි ගීතයට වස්තු වූයේ නව යොවුන් පෙම්වතුන් දෙපලකගේ උද්දාමයකි. මේ ගී පැබැඳුමට බෞද්ධ සාහිත්‍යයේ ථේර ථේරී ගාථාවන්හි ආභාසය ලබා ඇතැයි සිතිය හැකි ය. ස්වභාවික පරිසරයේ සුන්දරත්වය අව්‍යාජ ලෙස වර්ණනා කොට අනතුරුව ජීවිතයේ යථාර්ථය පෙන්වා දෙමින් විරාගී දහම් ගීයක් ඉස්මතු කිරීම බෞද්ධ උදාන ගීතයන්හි ලක්ෂණයකි.

‘ශාන්ත මේ රෑ යාමේ
දේ කුමුදු මලේ සිරියා
සඳ කාන්ති වැදී සෞම්‍යා
එයි නැගී හද ප්‍රේම තරංගා
මේ අමා දහරේ
නෙක තුරුලිය නැළැවෙන්නේ
මේ සීතල මඳ පවනේ
හා ඇසේ වන කෝකිල ගීතේ
ශෝක යාවි සිඳිලා
වෙසඟ මේ පුන් පෝදා
මාහිමි දිනූ ත්‍රෛලෝනා’

සඳ කැන් වගුරුවන සුන්දර රැයක, ප්‍රේමය උද්දීපනය කරන විභවයන් මැද සොබා සෞන්දර්යයෙන් ඔද වැඩෙන පෙම්වතුන්ට වෙසක් පුන් පොහෝදා සිහියට නැගෙන්නේ තුන් ලෝකය දිනූ බුදුරජාණන් වහන්සේය. දිවි හිමියෙන් තෙරුවන් සරණ ගිය දැයක ජීවිත වත කොතරම් භාග්‍ය සම්පන්න වේ ද!

වෙනත් ගේය පද රචකයන් විසින් පබඳින ලද ගී පද මාලා අමරදේවයන් ගායනය සඳහා තෝරා ගත්තේ තම අභිමතයට සරිලන පරිදි අවශ්‍ය සංශෝධනයන් කිරීමෙන් පසුවය. ඔහු ගැයූ සෑම ප්‍රේම ගීතයකම විරහ ගීතයකම නින්නාද වූයේ රාගය නොව නිරාමිස වීතරාගී ප්‍රීතියමය.

අමරදේවයන්ගේ "ශාන්ත මේ රෑ යාමේ" ගීතයේ තනුවට බලපෑවේ පන්කාජ් මලික් ගායනා කරන හින්දි ගීතයක්. "පියා මිලන කෝ ජානා" (මම ප්‍රියාව හමුවීමට යමි.)

එහෙත් ඔහු ඒ ගීතයට වහල්වී නැත. එය අනුකරණය නොකොට
එහි රසය, අලංකාරය පමණක් ගෙන නිදහසේ නිර්මාණය කරන "ශාන්ත මේ රෑ යාමේ" ගීතය තුළ අපේ සිංහල කම ඉස්මතු වීම ඔහුගේ දක්ෂතවයයි.

"ශාන්ත මේ රෑ යාමේ" ගීතය පිළිබඳව අමරදේවයන් මෙසේ පවසනවා.

"මෙම ගීතයේ තනුවට බලපෑවේ පන්කාජ් මලික් ගායනා කරන හින්දි ගීතයක්. "පියා මිලන කෝ ජානා" (මම ප්‍රියාව හමුවීමට යමි).

"ශාන්ත මේ රෑ යාමේ" ගීතය බිහිවුණ අවධිය ගැන විශේෂයෙන් යමක් කියන්ට ඕනෑ. මේ අවධියේදී තමයි, සිංහල ගීතය ස්වාධීන මාර්ගයකට අවතීර්ණ වන්නෙ. එහි ගෞරවය, ආනන්ද සමරකෝන් සහ සුනිල් ශාන්ත යන පුරෝගාමී සංගීතඥයන්ට ලැබිය යුතු බව නොමසුරුව පැවසිය යුතු කාරණයක්. "සීගිරියේ සිතුවම් රමණී" "ශාන්ත මේ රෑ යාමේ" "පීනමුකෝ කළු ගඟේ" වැනි ගීත වලදී මා ආනන්ද සමරකෝන් සහ සුනිල් ශාන්තගෙන් නොමඳව ආභාෂය ලැබුවා.

හැබැයි, මම මගේ සංගීත චාරිකාවේ නිවැරදිම පියසටහන් තැබුවේ ඔවුන් දෙදෙනාගේම රීතිය අතික්‍රමණය කිරීමෙනුයි. ඔවුන්ගේ "දේශීය සංගීත සංකල්පය" මා ඒ හැටියෙන්ම භාරගත්තේ නැහැ. භාරතීය මහා සම්ප්‍රදාය ඇසුරෙන් අපගේ ජන සංගීතය නැමැති චූල සම්ප්‍රදාය පෝෂණය කිරීමේ වගකීම මා පසුකාලීනව වටහාගත්තා. ඒ සම්බන්ධයෙන් දැක්විය යුතුව ඇති නිදසුන් බොහොමයි"

-අමරදේව, ගී සර මුවරද කෘතිය.








No comments:

Post a Comment

නිදි නැති රැය පුරාවට ...

නිදි නැති රැය පුරාවට කිසි නිමක් නැති සිතිවිලි සයුරටත් වැඩි මිස අඩුත් නැති අවසානයේ දී ඒ හැම බොඳ මීදුමක් සේ ඈතට පාවි පාවි ගිය හැටි මතකයි ජිවිත...